Studie adviseert uitstel verbreding A27 bij Amelisweerd

Een studie van TU-Delft concludeert dat verbreding van de A27 bij Amelisweerd onrendabel is. Bij de meest waarschijnlijke groeiscenario’s van economie en mobiliteit kost de verbreding de maatschappij veel meer dan het oplevert, mogelijk zelfs meer dan € 800 miljoen.

Ook bij een matig groeiscenario kosten de plannen nog altijd € 764 miljoen meer dan ze opleveren. TU-Delft adviseert om de plannen uit te stellen en “na die periode nog een keer te berekenen of het project alsnog rendabel kan zijn.”

Rapport: Ring Utrecht, het oost alternatief, Maatschappelijke Kosten- Baten Analyse van de voorkeursvariant. Wilco van Roekel, TU-Delft, 14 februari 2014

Advies: stel de verbreding uit

Het rapport adviseert om de plannen voor verbreding uit te stellen: “Het lijkt voor dit project verstandig de beslissing tot het uitvoeren van het alternatief een aantal jaar uit te stellen en na die periode nog een keer te berekenen of het project alsnog rendabel kan zijn. Daarbij moet rekening worden gehouden met de economische situatie op dat moment (W. van Roekel, TU-Delft, 2014).” De Kracht van Utrecht ondersteunt dit advies:

Op basis van het resultaat van dit TU Delft rapport – de negatieve uitkomst van de MKBA in alle waarschijnlijke scenario’s – vragen wij de Tweede Kamerfracties minister Schultz van Haegen te adviseren om de voorbereidende werkzaamheden aan de A27 / Amelisweerd op te schorten tot zich “betere tijden” voordoen (met een robuustere economie).

Investeren in een schaalsprong van OV- en fietsnetwerken is nu wél rendabel. Dat is de noodzakelijke investering in bereikbaarheid waar regio Utrecht écht iets aan heeft.

Onrendabel in alle waarschijnlijke scenario’s

In de studie voert TU-Delft een MKBA (maatschappelijke kosten-baten-analyse) uit van de planstudie Ring Utrecht. Er wordt gekeken naar alle kosten en baten bij drie scenario’s: nietsdoen, een matig groeiscenario en een sterk groeiscenario. De resultaten laten zien dat alleen een zeer sterke economische groei de verbreding op den duur rendabel kan maken. Het gaat dan om een positief saldo van 160 miljoen euro. In het matige groeiscenario kost verbreding de maatschappij maar liefst 764 miljoen euro.

De opstellers benadrukken dat het hoge groeiscenario zeer onwaarschijnlijk is (zie ook de studie van CE-Delft over de (on)waarschijnlijkheid van groeiscenario’s). Bovendien is de verbreding bij een – vrij gangbare – kostenoverschrijding van 20% ook in dit scenario onrendabel. Daarnaast is de verbreding gevoelig voor veranderingen in het zogenaamde “oplossend vermogen”. Als deze slechts 2% minder is dan verwacht, vallen de baten lager uit en is de verbreding in alle scenario’s onrendabel. En ook dat is waarschijnlijk:

“Ook kunnen incidenten op de snelweg en capaciteitsgebrek bij afslagen ervoor zorgen dat het verhogen van de capaciteit niet helemaal het gewenste effect heeft en dus niet zoveel minder voertuigverliesuren oplevert als van te voren gepland.” (W. van Roekel, TU-Delft, 2014)

Artikel gepubliceerd op vrijdag 14 februari 2014 op de website van de Kracht van Utrecht (zie dit artikel voor alle nieuwsmedia verwijzingen).

Foto: Knooppunt Rijnsweerd (A27 / A28) vanaf P&R de Uithof, © Olivier Beens

Advertisements

Gepubliceerd door

olivierbeens

Sociaal Geograaf in Utrecht | mobiliteit en ruimte | Kracht van Utrecht | Vrienden van Amelisweerd | fietsstimulering

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s