Slimmere oplossingen in mobiliteit

Minder asfaltdenken is dé (voorzichtige) trend in Den Haag

Kosten-calculator app van Twente Mobiel, gesubsidieerd vanuit Beter BenuttenHet denken over mobiliteitsoplossingen is aan het veranderen. Terwijl de “Big Five” in asfalt-projecten doordenderen (A9, doortrekken van de A15, bakverbreding A27 bij Amelisweerd, Blankenburgtunnel en Rijnlandroute), horen we ook andere geluiden in Den Haag.

Op donderdag 6 maart was minister Schultz aanwezig op het Beter Benutten Congres in Zwolle. De dag stond in het teken van positieve gedragsbeïnvloeding: hoe kunnen we de reiziger een duwtje in de goede richting geven? Dat blijkt niet zo eenvoudig.

Bij binnenkomst doet de organisatie een testje met de congres-bezoekers. Bij de eerste garderobe werkt het personeel erg langzaam. Ondanks een bordje naar een verder gelegen garderobe, blijven de meeste mensen in de “file” staan. Echter, wie de gok neemt om naar de tweede garderobe te lopen, kan daar zijn/haar jas veel sneller kwijt. Alleen doet niemand dat. Een hilarisch stukje gedragsonderzoek.

Rijkswaterstaat: “Wilt u a.u.b niet in de file gaan staan”?

Het doet mij denken aan de fileloze maandag en dinsdag die de randstad had tijdens de grote Nuclear Security Summit 2014. Rijkswaterstaat vroeg automobilisten de auto in de spits thuis te laten die dagen. En prompt viel de helft van het normale aantal auto’s op de snelwegen weg. Het toont vooral het enorme potentieel van slim mobiliteitsmanagement. We hebben immers maar 1 op de 7 automobilisten nodig die in de spits een andere keuze maakt… om alle files op te lossen.

Beter benutten… slimme mobiliteitsoplossingen

Het pakket Beter Benutten bevat allerlei maatregelen om knelpunten op snelwegen op te lossen, zonder nieuw snelwegasfalt neer te leggen. Denk aan filemijden, e-bikes in woon-werk verkeer, beter mobiliteitsmanagement en ‘Het Nieuwe Werken’. Als het volgens Rijkswaterstaat echt niet anders kan, mag er wel hier en daar een rondweg worden aangelegd vanuit Beter Benutten. Fietspaden zitten er dan weer niet in, tenzij ze een file op een snelweg oplossen…  In de bestaande projecten kom je veel apps tegen. Apps die filemijdend gedrag en fietsen belonen, die multimodaal reisadvies geven, slim parkeeradvies of simpelweg laten zien hoeveel je auto kost (TwenteMobiel Kostencalculator: €650 / maand gemiddeld, oeps).

Een gevleugelde uitspraak van minister Schultz in dit kader – ze zegt het in elk Kamerdebat over mobiliteit: “Je kunt geen zeven rijstroken in de stad neerleggen; daar moeten we andere oplossingen voor vinden.” Het is een mooie verwijzing naar de verbreding van de A27 bij Amelisweerd versus de ernstige (OV en fiets) drukte rond het Utrechtse stationsgebied.

Interessante uitspraken van de minister

We halen drie uitspraken van de minister uit het het officiële verslag van het Beter Benutten Congres (v.a. 3min14s):

“Met maatwerk kun je veel meer knelpunten oplossen dan alleen maar met nieuwe infrastructuur.”

“We gaan uit van de reiziger, de beleving en het gedrag van de reiziger. Dat is heel nieuw. Vroeger dachten we: file is een stuk asfalt erbij. Nu zien we dat het alleen maar op een bepaald moment van de dag problemen oplost.”

“We proberen nu echt op een andere manier te kijken en uit te gaan van – wat wil die reiziger nu eigenlijk?-“

Minder asfaltdenken: een goede trend in Den Haag, ook al is het misschien mede ingegeven door financiële motieven. Slimme mobiliteitsoplossingen hebben de toekomst. Hopelijk gaan we dezelfde trend zien bij de asfalt-prestige-projecten van de Big Five.

Advertisements

Gepubliceerd door

olivierbeens

Sociaal Geograaf in Utrecht | mobiliteit en ruimte | Kracht van Utrecht | Vrienden van Amelisweerd | fietsstimulering

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s