Model toont samenhang OV, parkeertarieven en ruimtebeleid

P+R De Uithof in Utrecht - multimodaal knooppunt (auto, OV en leenfiets)
P+R De Uithof in Utrecht: multimodaal knooppunt

Verkeersmodellen hebben een fundamenteel probleem. Ze voorspellen het gedrag van een automobilist vrij aardig, maar multimodale reispatronen (bijvoorbeeld fiets-trein-bus) niet. Maatregelen om bereikbaarheid te verbeteren hebben echter vaak invloed op meerdere vormen van vervoer.

Als je ergens een P&R neerzet, moeten gebruikers door kunnen reizen met bijvoorbeeld tram, (leen)fiets of te voet. En het helpt waarschijnlijk als je de parkeertarieven in de binnenstad flink verhoogt. Maar hoe krijg je dat in een zogenaamd netwerkmodel?

Mobiliteit is meer dan een simpele verplaatsing

Wetenschappers van de TU-Delft en TU-Eindhoven hebben nu een supernetwerkmodel ontwikkeld (Synchronizing Networks, DBR), dat veel verder gaat dan traditionele voorspellingen. Het is niet gebaseerd op knooppunten en verbindingen (uni-modaal), maar op dagelijkse activiteiten, tijdstip van reizen, vervoerskeuze, overstapmogelijkheden, inclusief opties voor thuis- of telewerken. Dit gedetailleerde model maakt het mogelijk om de effectiviteit van mobiliteitsmaatregelen beter in te schatten. De simulatie gebeurt zelfs voor elk individu apart.

Voorbeeld Rotterdam: effectiviteit beleidsmaatregelen

Om het model te demonstreren is samen met de Gemeente Rotterdam gekeken naar zeven maatregelen: (1) meer treinen op de verbinding Dordrecht – Den Haag; (2) opwaarderen van station Rotterdam Stadion; (3) nieuwe tramverbinding Zuid-tangent; (4) verhogen van parkeertarieven bij locaties met veel activiteiten; (5) spreiden van activiteiten-locaties; (6) concentreren van activiteiten-locaties; (7) ruimtelijk programma concentreren bij OV-knooppunten. De simulatie voorspelt het reisgedrag van ruim 21.000 mensen in het gebied Dordrecht-Rotterdam-Den Haag.

Minder auto: hogere parkeertarieven en geconcentreerde ruimtelijke ontwikkeling

Effect van de 7 maatregelpakketten op gebruik van P+R
Effect van de 7 maatregelpakketten op gebruik van P+R

Het blijkt dat het aantal gereden autokilometers vooral samenhangt met parkeertarieven. Bij een verdubbeling van parkeertarieven, gekoppeld aan een concentratie van ruimtelijke ontwikkelingen,  nemen de autokilometers sterk af. OV en fiets nemen in dat scenario toe, net als het gebruik van P&R locaties (zie figuur). Opvallend is dat maatregelen 1 tot en met 3 (uni-modaal) op zich weinig effect sorteren. Parkeertarieven en concentreren van ruimtelijke ontwikkelingen hebben wel veel effect. Overigens: het combineren van mobiliteitsmaatregelen (meer treinen / trams / stations) met hogere parkeertarieven en ruimtelijk beleid levert wel een extra positief effect op.

Samenhang tussen OV, parkeertarieven en ruimtelijk beleid

De onderzoekers concluderen dat het verhogen van parkeertarieven en ruimtelijke maatregelen het meest effectief zijn. Ook combinaties van maatregelen (P&R plus parkeertarieven) zijn veelbelovend. Het supernetwerkmodel maakt duidelijk dat investeren in meer OV niet zonder ruimtelijk beleid kan. Concentreer activiteiten, pas het OV-netwerk daarop aan en stuur met parkeertarieven om het gebruik van P&R locaties te stimuleren.

Meer info:
Advertisements

Gepubliceerd door

olivierbeens

Sociaal Geograaf in Utrecht | mobiliteit en ruimte | Kracht van Utrecht | Vrienden van Amelisweerd | fietsstimulering

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s