Slow cycling in Utrecht

Doorfietsen kun je wel vergeten, hier in het stationsgebied net voor de avondspits. Het is druk tussen Leidseveer en Vredenburg. Op het kruispunt met de Catharijnekade staan regelmatig fietsfiles. Nu valt het vandaag nog wel mee. Het gaat stapvoets, maar het beweegt nog. Zolang je maar geen haast hebt… Dat het verkeerslicht op de kruising Vredenburg – Lange Viestraat maar liefst 80 seconden op rood staat, helpt natuurlijk geen zier. Het zal beter worden, als alle bouwwerkzaamheden afgerond zijn. Maar het aantal fietsers zal de komende jaren ook nog gaan toenemen.

De Nederlandse fietsfiles zijn vaak onderwerp van discussie. Ze zijn duidelijk een teken van succes. Laten we vooral trots zijn op iedereen die kiest voor deze schone, gezonde en actieve mobiliteit. Fietsers verdienen de ruimte. Maar bij de verwachte groei van het aantal fietsers in het stationsgebied zal dat de komende tien jaar echt een probleem worden. Meer nog dan het nu al is. Daarbij gaat het niet alleen over de breedte van fietspaden. Ook opstelruimte is een heikele kwestie. Berucht is het verkeerslicht bij de Daalsetunnel, voor fietsers vanuit de Amsterdamsestraatweg. Opstelruimte ontbreekt, al vele jaren. Ook op het Leidseveer blokkeren wachtende fietsers de kruisende stroom fietsers.

Beelden zeggen meer dan woorden. Ruimte voor de fiets!, zou ik zeggen, ook bij de komende verkiezingen voor de Provinciale Staten. Doorfietsen in stad en regio heeft de toekomst.

 

Advertisements

Gepubliceerd door

olivierbeens

Sociaal Geograaf in Utrecht | mobiliteit en ruimte | Kracht van Utrecht | Vrienden van Amelisweerd | fietsstimulering

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s