Fietsklemmen bij de Jaarbeurs

De Bikemotion is de grootste fietsbeurs van de Benelux. Ieder jaar staat de Jaarbeurs vier dagen lang vol met de meest prachtige fietsen – racefietsen, mountainbikes en dit jaar opvallend veel e-bikes en speedpedelecs (verdient een apart blog). Veel bezoekers komen met de trein en lopen vanaf het station naar de Jaarbeurs. Daarnaast beschikt de Jaarbeurs over zo’n 6500 autoparkeerplaatsen. Met de nieuwe flyover vlieg je zo vanaf de A2 het Jaarbeursterrein op. “Ideaal” dus. Maar hoeveel fietsparkeerplekken zijn er eigenlijk? En waar zijn ze?

31 fietsklemmen en 6500 parkeerplaatsen

De 31 fietsklemmen in oktober 2013
De 31 fietsklemmen in oktober 2013

Ik kom als Utrechter natuurlijk met de fiets naar een fietsbeurs. In vorige jaren ergerde ik me nogal aan het kleine aantal fietsrekken voor de Jaarbeurs. Het waren van die ouderwetse voorwielklemmen, waar je fiets nooit helemaal goed in staat. In oktober 2013 waren het er welgeteld 31 (!). Om er te komen, moest je ook nog je fiets langs een paar hekken wringen.

Er waren letterlijk meer “verboden fietsen te stallen” stickers dan fietsklemmen. Een tweet van mij over de scheve verdeling – 6500 autoparkeerplaatsen vs 31 fietsklemmen – kreeg terecht de nodige aandacht in oktober 2013. Opvallend was dat de website van de Jaarbeurs niets zei over fietsparkeren. En dat is nog steeds zo. Ik weet van een groot Nederlands fietsforum dat veel fietsliefhebbers graag met hun racefiets willen komen naar de Bikemotion. Maar voor dat soort dure fietsen is normaliter geen plek (NB: ik heb eerlijk gezegd nog nooit een fietsenstalling gezien waar je je dure racefiets goed kwijt kan).

Januari 2014: veel nieuwe fietsklemmen

De lange fietsrekken in januari 2014.
De lange fietsrekken in januari 2014.

Een paar maanden na de Bikemotion 2013 viel me op dat er ineens een stuk meer fietsklemmen stonden. Een aantal autoparkeer-plaatsen op het VIP terrein waren ingeruild voor twee lange fietsrekken. Ik geloof dat het 120 klemmen waren in totaal. Ik vond het een hele verbetering. Ik zette mijn fiets er graag neer. De brede voetgangerslaan naar de oost-ingang was in ieder geval vrij van fietsen (dat zal de Jaarbeurs als een voordeel ervaring, denk ik).

2014 – Waar zijn de fietsrekken?

En dan de Bikemotion 2014. Op de Bikemotion-website staat onder het kopje “bereikbaarheid” niets over de fiets; wel de nodige info over de goede spoorverbinding en de ruime hoeveelheid autoparkeerplaatsen. Onder het kopje “parkeren” staan alleen de autoparkeerterreinen vermeld. ’s Ochtends rond 10.30 uur fiets ik richting de oost-ingang. De 31 fietsklemmen zijn weg. Ook de twee lange fietsrekken die er in januari nog waren, zijn verdwenen. Nergens langs de voetgangerslaan zijn fietsenrekken te vinden.

Fietsje_op_JaarbeursplattegrondOmdat ik me niet kan voorstellen dat er niets is qua fietsparkeren, vraag ik het toch even aan een Jaarbeurs-medewerker (die er staat om vragen te beantwoorden). “Nee, er zijn geen fietsklemmen hier. Je moet bij het station parkeren”, is het onbevredigende antwoord. Ik zie echter nergens bordjes of pijlen naar die stalling (en het is natuurlijk maar de vraag of die stalling eigenlijk wel bedoeld is voor Jaarbeursbezoekers). Thuis vind ik, na lang speuren op de Jaarbeurs-website, een plattegrond over looproutes met een fietsje erop, op P3. Het lijkt een fietsenstalling, maar zeker daarvan ben ik niet (het fietssymbool ontbreekt in de legenda). De website zwijgt er verder over. De gewone plattegrond op de Jaarbeurswebsite toont verwarrend genoeg geen fietsje.

Het blijkt inderdaad een fietsenstalling te zijn, met de eerdere lange fietsenrekken, op een vrij geïsoleerde plek zonder duidelijke route er naar toe.

Wildparkeren voor de ingang

Het resultaat tijdens de Bikemotion 2014? Een indrukwekkende hoeveelheid fietsen, die netjes naast elkaar op de eigen standaard staan (hulde voor de kwaliteit van de moderne fietsenstandaard!). Er is ook ruimte zat voor de ingang. Zo lang enige aanwijzing over fietsparkeren ontbreekt, zetten mensen hun fiets hier neer, precies op de plek waar je fietsklemmen verwacht. En ook hier vind je de “verboden voor fietsen” stickers van de Jaarbeurs. Ik vermoed dat er ook wel fietsers zijn die slimmer waren dan ik en hun fiets meteen maar in de prachtige fietsenstalling bij het station hebben gezet.

Dat het allemaal wel iets slimmer en fiets-vriendelijker kan, lijkt mij vrij duidelijk. Ik bedoel, we zijn hier toch in fietsstad Utrecht?

Gepubliceerd door

olivierbeens

Sociaal Geograaf in Utrecht | mobiliteit en ruimte | Kracht van Utrecht | Vrienden van Amelisweerd | fietsstimulering

Geef een reactie

