Wonderlijke fietsontmoetingen

Ik fiets vaak in de Utrechtse natuur. Op weg naar mijn werk of gewoon voor mijn plezier. En zo nu en dan verrast de natuur me met een ontmoeting. Een vreemde eend of gans die ver van huis is, een Buizerd die vlak langs mijn oren vliegt, een jagende Visdief, een meehollende das, of een schildpad.

De Geelwangschildpad in Park de Gagel
De Geelwangschildpad in Park de Gagel

Jaren geleden al zag in de Overvechtse Klopvaart, naast het fietspad, een stel schildpadden zitten. Koud hebben ze het, want ze horen hier eigenlijk niet thuis. Hoogstens op een warme vensterbank. Het exemplaar van deze week zit zonnend op een dode tak in een watertje bij Fort Ruigenhoek, gade geslagen door een stel verwonderde wandelaars. Het zal een Roodwangschildpad zijn, gezien de rode veeg op zijn wangen.

Middenin Overvecht, in Park de Gagel, zit er ook een, in gele uitvoering. Kinderen uit de buurt weten dat en rennen af en toe de speeltuin uit om naar de schildpad te kijken. Als hij zich laat zien tenminste. Ik heb wel medelijden met het beest. Er ligt nogal wat rommel in zijn kleine poel en voortplanten ter afleiding zit er niet in door het koude Nederlandse klimaat.

Rosse stekelstaart bij Oud Zuilen, een niet alledaagse eend
Rosse stekelstaart bij Oud Zuilen, een ongewone eend met blauwe snavel.

Bij Oud Zuilen was het een blauwe snavel die mijn aandacht trok. Op een eend had ik die nog nooit gezien. Het blijkt een Rosse stekelstaart. Niet zeldzaam. Maar heeft u hem ooit gezien?

Net zoiets overkwam me pal naast Winkelcentrum Overvecht, waar zowat op het fietspad een Indische gans zat te grazen. Zoals de naam al doet vermoeden, zie je deze Aziaat normaal niet in Europa. Zie je ze wel, dan zijn het voormalige dierentuin bewoners. De zebra-tekening op zijn hoofd is prachtig en onmiskenbaar. De meeste fietsers valt niet op hoe wonderlijk deze verschijning is.

Indische_gans_Zamenhofdreef_closeup

Een van mijn mooiste ontmoetingen was op een kille, maar zonnige herfstdag. Op een kleine asfaltweg bij Waverveen glijdt heel langzaam een ringslang naar de overkant. Een prachtig fel groen patroon weerkaatst de zon. Ik blijf een paar minuten bij hem zitten, totdat hij veilig aan de overkant is. Iets om het tafereel  mee vast te leggen heb ik niet. Een magisch moment.

Twee keer zag ik nog eens een ringslang. Eentje in het Utrechtse Gagelbos, in een flits dit keer – deze had het wel warm. De ander platgereden, ergens op de Utrechtse heuvelrug. Ik zal u de close-ups besparen.

Fotografie: Olivier Beens

Gepubliceerd door

olivierbeens

Sociaal Geograaf in Utrecht | mobiliteit en ruimte | Kracht van Utrecht | Vrienden van Amelisweerd | fietsstimulering

Geef een reactie

