Groenedijksepad bij Groenekan met uitzicht op de Dom

Woon-werkfietsen tussen steden als verrassend auto-alternatief

Glimlachend kijken mijn kantoorgenoten me aan, terwijl ik binnen loop met mijn racefiets aan de hand. Hoe slechter het weer, hoe breder hun glimlach. Mijn 15 km fietsen – ik doe er meestal 30 a 35 minuten over – zien zij als een onneembare vesting. En dat is jammer. Want woon-werkreizen kan zoveel slimmer. 

De meeste mensen hier op dit Hilversumse kantoor komen met de auto. Ze rijden over de drukke A1 en A27 om hier te komen, snelwegen die voor vele honderden miljoenen euro’s er een strookje asfalt bij krijgen. Sommigen nemen wel eens de trein, die vlak naast het bedrijventerrein stopt. Maar dan duurt je reis wel iets langer. Dit bedrijvenpark naast de A27 puilt uit van de auto’s. Treffend is dat het bedrijventerrein van alle kanten bereikbaar is voor automobilisten, terwijl ik als fietser een kilometer moet om fietsen. Ik kan er namelijk alleen aan de noordzijde in.

Is de fiets een alternatief voor de auto?

Ze weten het niet, maar veel van deze werknemers wonen op fietsafstand van dit bedrijvenpark. Even wat cijfers. Als ik op kantoor werk, fiets ik zo’n 15 km om er te komen. De terugweg is inclusief een kleine omweg 17 km. Toevallig is deze 32 km per dag precies de gemiddelde afstand die Nederlanders per dag afleggen (Transport en Mobiliteit 2016, CBS). We doen daar 63 minuten over. Maar dat cijfer is inclusief iedereen. De gemiddelde woon-werkafstand is 22.6 km (in 2015, CBS), ofwel zo’n 45 km per dag. Dat is een stukje verder dan mijn 32 km, maar precies de afstand die mijn broer dagelijks fietst naar zijn werk en terug.

Natuurlijk kan niet iedereen zomaar 30 a 45 minuten fietsen. Maar daar zijn oplossingen voor. Op weg naar Hilversum kom ik het hele areaal aan snelle fietsen tegen: gewone e-bikes, speed-pedelecs voor forenzen uit Utrecht, bromfietsen (liever elektrisch dan fossiel), racefietsen en zelfs aan paar velomobielen (die rijdende bananen). Eigenlijk zijn het alleen scholieren die in dit buitengebied op een ‘gewone’ fiets rijden.

Noorderpark bij Achttienhoven
De Korssesteeg in het Noorderpark bij Achttienhoven

Droom even mee. Alleen al de fiets heeft voldoende potentie om files in Nederland volledig op te lossen, nog zonder extra rijstroken. En dan laat ik de trein nog buiten beschouwing en mogen de meeste forenzen nog gewoon met de auto naar hun werk. Al die mensen die zo wél voldoende beweging zouden krijgen (ik: zomaar 4 uur per week bewegen extra). Wat zou dat niet allemaal opleveren… Om te beginnen enkele miljarden euro’s per jaar die vrijkomen voor ov- en fietsbeleid.

Baal je dan nooit eens van regen en tegenwind?

Natuurlijk wel. Maar met de juiste regenkleding en de conditie die je vanzelf krijgt van dit woon-werkfietsen, kom je altijd wel thuis. En anders kan ik gewoon de trein nemen vanaf station Overvecht. Ik geniet van wat ik onderweg tegenkom. De zonsopgang en schemering in het Noorderpark is vaak prachtig.

En je komt nog eens wat tegen. Reeën, hazen, konijnen, uilen, een bunzing, ringslangen… Laatst had ik het geluk om een paar dassen tegen te komen op een fietspad bij Egelshoek. Ze renden een paar seconden naast mijn fiets, voordat ze het struikgewas indoken. Dat is een geweldig verhaal, dat in het niet valt bij de beste woon-werk fietservaring van mijn broer. Hij was laatst de gelukkige ontvanger van een flinke bodycheck, uitgedeeld door een ree. Het beest had hem door regen en wind niet zien/horen/ruiken aankomen, schrok en beukte hem met fiets en al het smalle fietspad af. Beide zijn oké trouwens.

De kerk van Westbroek in de mist
Noorderpark: de kerk van Westbroek in de mist

Deel je fiets-ervaringen met mensen

Er is nog zoveel winst te halen voor de fiets in Nederland. Waar de fiets het ín de stad heel goed doet, is dat tússen steden heel anders. We zien de fiets nog te weinig als vervoermiddel voor de middellange afstand.

Ik heb hier vaak gesprekken over met mensen – ook voor mijn werk – en merk dat velen afstanden vanaf 7.5 km helemaal niet als ‘fietsbaar’ zien. Voor mij is dit de eerste stap naar een oplossing: mensen laten zien dat de fiets écht een serieus alternatief is. Bij mij en mijn broer kwam dat besef vanwege onze fietshobby. Wie voor de lol met gemak een 60 km rondje fietst in het weekend, kijkt minder op tegen een dik half uurtje doordeweeks. Eigenlijk is dit een “range scare”, zoals we kennen van elektrische auto’s. Het probleem zit meer tussen de oren dan in het vervoermiddel.

De elektrische fiets, al dan in snelle 45 km/h uitvoering, helpt om dit probleem tussen de oren ook bij niet-racefietsers weg te nemen.

Heb ik dan niks te klagen? Nou, een gladder fietspad langs de N417- mijn route gaat deels over rammelende trottoirtegels en bonkende betonplaten – zou mijn fietsleven nog mooier maken. Even had ik hoop voor fietspad vernieuwing, toen het naastgelegen biljartlaken voor auto’s compleet vervangen werd vorig jaar. Maar helaas… De logica om het fietspad meteen maar mee te nemen (scheelt kosten), is blijkbaar nog niet overal doorgedrongen. Maar laat dat je er niet van weerhouden om maandag de fiets te pakken!

Maak er een mooi voornemen van dit jaar. Hoeft niet eens elke dag. Veel fietsplezier in 2018!

 

Advertenties

Gepubliceerd door

olivierbeens

Sociaal Geograaf | fiets, mobiliteit en ruimte | houdt van Utrecht Overvecht | werkt voor Gobike Nederland | verzorgt sociale media voor wijkblad Dreefnieuws (Echt Overvecht), De Boom en het Meer, Kracht van Utrecht

8 gedachten over “Woon-werkfietsen tussen steden als verrassend auto-alternatief”

  1. Mooi stuk Olivier! Op http://www.hetregentbijnanooit.nl en off-line deel ik al jaren mijn fietservaringen met fietser en automobilisten. Wij preken echter vaak voor eigen parochie. Woon/werk reizigers die al van de fiets gebruik maken vinden dat de gewoonste zaak van de wereld. De nog-niet-woon/werk fietser kunnen zich vaak niet voorstellen dat zelf ooit te gaan doen. Op twitter heb ik 1800+ volgers, maar dat zijn overwegend fietsers. De commentaren op mijn site zijn ook van fietsers. Die hoeven we niet meer over te halen. Als er in een krant een foto staat bij een fiets-stuk, dan is dat vaak een zwoegende fietser, ook al gaat dat stuk over de weinige neerslag die er valt. Daar is nauwelijks tegenop te boksen. En toch fietsen en schrijven we door! 🙂 Bedankt!

    1. Dank je wel voor het mooie compliment! In gesprekken met mensen (buiten de fietsbubbel) merk ik dat de meeste mensen minder zouden willen autorijden dan ze doen. Ervaringen delen over hoe het wel kan – geldt ook voor het ov als vervoersoptie trouwens – geeft mensen een duwtje in de goede richting.

  2. Wij zijn gepensioneerd gaan er bijna dagelijks op uit met de E – bike bestemmingen tot 30 KM dagelijkse boodschappen etc etc Wij hebben 2 autos een gewone en oldtimer maar die worden beperkt gebruikt met heel slecht weer of grote afstanden

    1. Mooi, Gerrit. Daar gaat het ook om, bewust omgaan met mobiliteit. Mensen hoeven hun auto niet weg te doen, als ze hem maar niet gebruiken voor ritten die je ook kan (e)fietsen.

  3. Mooi stukje. Sluit mij er helemaal bij aan. Fiets iedere dag 17 km heen en 17 km terug. Heerlijk. Weer of geen weer. Helaas weinig dieren te zien onderweg. Grote voordeel voor mij is het kunnen douchen op het werk. Geniet iedere dag weer om lekker te kunnen fietsen. Alleen als het echt moet (vanwege het werk) ga ik met de auto. Voel mij dan s’ochtends veel minder fit en fris.

    1. Dank je wel, Pieter. Ik neem een droge trui + t-shirt mee voor op mijn werk. Ik stap zowat vanuit de douche op mijn fiets, dus dat is geen probleem. NB: Ik hoef er niet piekfijn uit te zien op mijn werk.

    1. Ha ha, dat is grappig. Ik heb een gratis blogversie van WordPress. Die komt dus mét deze reclame. Ik kan het wegtoveren, maar dat kost me een x bedrag per maand.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s